Wilfred Kalf is ontwerper en maker van meubels, interieurs en kunstobjecten. Duurzaam gebruik van grondstoffen staat centraal. Alleen of in samenwerking met andere ontwerpers of kunstenaars maakt Wilfred werk in opdracht. Private klanten, instellingen, gemeenten, een eigen boom, boom uit de buurt of een door de natuur vergeven boom, Wilfred denkt mee van boom tot product. Zijn werk is internationaal zichtbaar via Masterly The Hague, Masterly – The Dutch in Milano, Dutch Design Week en in een galerie in Australia.
Wilfred Kalf is ontwerper en maker van meubels, interieurs en kunstobjecten. Duurzaam gebruik van grondstoffen staat centraal. Alleen of in samenwerking met andere ontwerpers of kunstenaars maakt Wilfred werk in opdracht. Private klanten, instellingen, gemeenten, een eigen boom, boom uit de buurt of een door de natuur vergeven boom, Wilfred denkt mee van boom tot product. Zijn werk is internationaal zichtbaar via Masterly The Hague, Masterly – The Dutch in Milano, Dutch Design Week en in een galerie in Australia.

Wilfred Kalf is ontwerper en maker van meubels, interieurs en kunstobjecten. Duurzaam gebruik van grondstoffen staat centraal. Alleen of in samenwerking met andere ontwerpers of kunstenaars maakt Wilfred werk in opdracht. Private klanten, instellingen, gemeenten, een eigen boom, boom uit de buurt of een door de natuur vergeven boom, Wilfred denkt mee van boom tot product. Zijn werk is internationaal zichtbaar via Masterly The Hague, Masterly – The Dutch in Milano, Dutch Design Week en in een galerie in Australia.
Visie
De rijkdom van de natuur is een onuitputtelijke bron van inspiratie voor Wilfred Kalf. Dit is te zien in zijn meubels en objecten, waarin hij de structuur van de boomstammen gebruikt als basis voor zijn ontwerpen. Daarnaast is er een jarenlange fascinatie voor de kabinetten uit de 17de eeuw. In zijn eigen collectie maakt Wilfred gebruik van de gelaagdheid, de geheime vakjes, de mechanieken. Net als de oude meesters bestudeert hij details en gaat hij in het detail van het ambacht om van boom tot nieuwe vorm te komen. Net als de meester-schilders hun eigen grondstoffen zochten en maakten tot materiaal om mee te verven beheerst Wilfred het proces van boom als grondstof tot object. In deze hectische tijd met slow als trend is Wilfred de slow designer die met volle aandacht tot schoonheid komt.
Visie
De rijkdom van de natuur is een onuitputtelijke bron van inspiratie voor Wilfred Kalf. Dit is te zien in zijn meubels en objecten, waarin hij de structuur van de boomstammen gebruikt als basis voor zijn ontwerpen. Daarnaast is er een jarenlange fascinatie voor de kabinetten uit de 17de eeuw. In zijn eigen collectie maakt Wilfred gebruik van de gelaagdheid, de geheime vakjes, de mechanieken. Net als de oude meesters bestudeert hij details en gaat hij in het detail van het ambacht om van boom tot nieuwe vorm te komen. Net als de meester-schilders hun eigen grondstoffen zochten en maakten tot materiaal om mee te verven beheerst Wilfred het proces van boom als grondstof tot object. In deze hectische tijd met slow als trend is Wilfred de slow designer die met volle aandacht tot schoonheid komt.


Visie
De rijkdom van de natuur is een onuitputtelijke bron van inspiratie voor Wilfred Kalf. Dit is te zien in zijn meubels en objecten, waarin hij de structuur van de boomstammen gebruikt als basis voor zijn ontwerpen. Daarnaast is er een jarenlange fascinatie voor de kabinetten uit de 17de eeuw. In zijn eigen collectie maakt Wilfred gebruik van de gelaagdheid, de geheime vakjes, de mechanieken. Net als de oude meesters bestudeert hij details en gaat hij in het detail van het ambacht om van boom tot nieuwe vorm te komen. Net als de meester-schilders hun eigen grondstoffen zochten en maakten tot materiaal om mee te verven beheerst Wilfred het proces van boom als grondstof tot object. In deze hectische tijd met slow als trend is Wilfred de slow designer die met volle aandacht tot schoonheid komt.
Werkwijze
Bij de houtwerkplaats van Wilfred Kalf in het landelijk Zwammerdam ligt een overwoekerd meertje waarin boomstammen drijven tussen het kroos. Het zogenaamde balkengat. Wilfred gaf het meer deze functie terug en zo de oorsprong van de plek waar vroegere houthandels en houtzagerijen waren. De werkwijze van het sterker laten worden van het hout door de stammen te laten drijven in water herstelde hij in ere. Na traditionele drogingsprocessen verwerkt Wilfred het inheemse hout in een vormtaal die geworteld is in de Gouden eeuw, Japanse tempels, De Nieuwe Zakelijkheid en het Humanisme van de Antroposofie. Middels ambachtelijke technieken, zorgvuldig gekozen toegevoegde materialen en vaak ook de verhalen van degenen die met de boom leefden, komt het design tot stand. Liefst ziet Wilfred het product of kunstwerk in zijn nieuwe vorm weer op de plek waar de natuur het hout voortbracht.
Werkwijze
Bij de houtwerkplaats van Wilfred Kalf in het landelijk Zwammerdam ligt een overwoekerd meertje waarin boomstammen drijven tussen het kroos. Het zogenaamde balkengat. Wilfred gaf het meer deze functie terug en zo de oorsprong van de plek waar vroegere houthandels en houtzagerijen waren. De werkwijze van het sterker laten worden van het hout door de stammen te laten drijven in water herstelde hij in ere. Na traditionele drogingsprocessen verwerkt Wilfred het inheemse hout in een vormtaal die geworteld is in de Gouden eeuw, Japanse tempels, De Nieuwe Zakelijkheid en het Humanisme van de Antroposofie. Middels ambachtelijke technieken, zorgvuldig gekozen toegevoegde materialen en vaak ook de verhalen van degenen die met de boom leefden, komt het design tot stand. Liefst ziet Wilfred het product of kunstwerk in zijn nieuwe vorm weer op de plek waar de natuur het hout voortbracht.

Werkwijze
Bij de houtwerkplaats van Wilfred Kalf in het landelijk Zwammerdam ligt een overwoekerd meertje waarin boomstammen drijven tussen het kroos. Het zogenaamde balkengat. Wilfred gaf het meer deze functie terug en zo de oorsprong van de plek waar vroegere houthandels en houtzagerijen waren. De werkwijze van het sterker laten worden van het hout door de stammen te laten drijven in water herstelde hij in ere. Na traditionele drogingsprocessen verwerkt Wilfred het inheemse hout in een vormtaal die geworteld is in de Gouden eeuw, Japanse tempels, De Nieuwe Zakelijkheid en het Humanisme van de Antroposofie. Middels ambachtelijke technieken, zorgvuldig gekozen toegevoegde materialen en vaak ook de verhalen van degenen die met de boom leefden, komt het design tot stand. Liefst ziet Wilfred het product of kunstwerk in zijn nieuwe vorm weer op de plek waar de natuur het hout voortbracht.
De Magie van de Boom
Als de boom is geveld zwemt hij eerst een jaar of langer in het balkengat. Hier en daar is nieuw blad te zien of lijkt het alsof de boom vergaat. Het hout wordt sterker. Uit het water wordt de boom tot planken gezaagd en begint het droogproces. Een stam fileren met de lintzaag is een prachtig moment. Het boek van de boom vouwt open. Elke keer ziet Wilfred weer iets nieuws dat in die boom zit. Het is dan dat de boom idee geeft tot vormgeving.
De Magie van de Boom
Als de boom is geveld zwemt hij eerst een jaar of langer in het balkengat. Hier en daar is nieuw blad te zien of lijkt het alsof de boom vergaat. Het hout wordt sterker. Uit het water wordt de boom tot planken gezaagd en begint het droogproces. Een stam fileren met de lintzaag is een prachtig moment. Het boek van de boom vouwt open. Elke keer ziet Wilfred weer iets nieuws dat in die boom zit. Het is dan dat de boom idee geeft tot vormgeving.


De Magie van de Boom
Als de boom is geveld zwemt hij eerst een jaar of langer in het balkengat. Hier en daar is nieuw blad te zien of lijkt het alsof de boom vergaat. Het hout wordt sterker. Uit het water wordt de boom tot planken gezaagd en begint het droogproces. Een stam fileren met de lintzaag is een prachtig moment. Het boek van de boom vouwt open. Elke keer ziet Wilfred weer iets nieuws dat in die boom zit. Het is dan dat de boom idee geeft tot vormgeving.